PERSONELE PROBLEMEN TE AUTOMATISEREN?

Lagere werkdruk en meer omzet met de besteloplossing van Scanfie

Scanfie is een overzichtelijke alles-1-besteloplossing die jouw bedrijf kan helpen om ondanks het personeelstekort te blijven voldoen aan de verwachtingen van jouw gast. Eigenaar Gerard Brouwer vertelt over de verschillende functionaliteiten en het overzichtelijke dashboard die Horecava Innovation Award winnaar Scanfie aanbiedt.


Het alles-in-1-besteloplossing van Scanfie uit noodzaak ontstaan. Gerard Brouwer: “De alles-in-1 besteloplossing is eigenlijk ontstaan vanwege de chronische stemproblemen van mijn compagnon. Hij kon zich moeilijk verstaanbaar maken in de horeca en kon dus lastig iets bestellen. Toen vroeg hij zich af of dat niet handiger kan. Hij heeft een IT-achtergrond, dus er kwamen al snel wat ideeën

 

“Niemand had van QR-codes gehoord”

 

QR-code niet meer weg te denken

Toen Scanfie startte in 2018, was het gesprek met de klant anders. “We moesten toen nog echt uitleggen wat een QR-code is, niemand had van QR-codes gehoord. Mede door corona is dat omgeslagen. De bewustwording van mogelijkheden rondom digitalisering is eigenlijk ook door corona in een stroomversnelling gekomen, er is veel vraag naar automatisering ”

Lagere werkdruk, meer omzet en tevreden gasten

De alles-in-1 besteloplossing springt in op het personeelstekort en in de verwachting van gasten. Brouwer: “De gast wil steeds sneller en beter geholpen worden, terwijl het steeds lastiger is om (geschoold) personeel te vinden. De werkdruk is enorm onder het personeel. Er zijn veel aanbieders met allemaal losse tools, die allemaal een deelprobleem oplossen. Wij hebben een omnichannel systeem ontwikkeld waarbij bezorgen, afhalen en ter plekke dineren goed op elkaar is afgestemd. De gast kan bestellen via verschillende kanalen, maar ook afrekenen via verschillende kanalen. De bestellingen komen allemaal centraal in een systeem terecht.”

Het systeem creëert ook een omzetstijging bij horecazaken. “Omdat het laagdrempelig is om wat te bestellen gaat de omzet omhoog, maar ook de gemiddelde bestelwaarde omdat we via het systeem suggesties aanbieden”.

 

“Technologie is een middel om de gastvrijheid te verbeteren”

 

Technologie en gastvrijheid

Scanfie vindt dat gastvrijheid niet lijdt onder digitalisering. “Technologie is een middel om de gastvrijheid te verbeteren. Zeker wanneer je personeelstekort hebt en wanneer de gasten te lang zitten te wachten voordat ze kunnen bestellen of afrekenen. Je kan het toepassen bij elke organisatie en je biedt keuzevrijheid voor de gast.  Het dient ook als informatievoorziening.  Bij afhalen en bezorgen wordt bijvoorbeeld een update verstuurd als de bezorgtijd verandert of een melding wanneer het drukker is dan normaal, dit voorkomt teleurstellingen. We komen het best tot ons recht bij grotere terrassen, (hybride)restaurants, leisure en bij een doelgroep die het leuk vindt om via een QR-code te bestellen. Het maakt alles zoveel overzichtelijker.

 

“Het is een eerlijke oplossing”

 

Uniek

Het unieke aan de alles-in-1 besteloplossing is dat je kunt inzien wat een aanpassing van een prijs of plek van een product op de menukaart doet met de verkoop en omzet en het biedt een capaciteitsplanning over alle verkoopkanalen. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om in te zien hoe vaak een gast komt, hoeveel hij gemiddeld besteed en wat zijn favoriete producten zijn.

Gerard: “Ons businessmodel is ook uniek. Het is een maandelijks opzegbaar licentiemodel. Het is geen grote investering en geen commissie”. Het is ook mogelijk om de alles-in-1 besteloplossing te koppelen aan je bestaande systeem. “Stel je bent tevreden over je eigen afhaal- en bezorgsysteem, dan koppelen wij de gewenste functionaliteiten aan jouw systeem. Het is juist belangrijk dat de ondernemer iets gebruikt waarbij ze de meeste toegevoegde waarde hebben. Het is een eerlijke oplossing en wij houden de lange termijn klantrelatie altijd in gedachten”, vertelt Gerard enthousiast.

Toekomst van Scanfie

De winst de Horecava Innovation Award draagt bij aan de autoriteit. Gerard: “De winst helpt mee bij het aankoopproces van een nieuwe klant en het geeft bevestiging dat wij echt toegevoegde waarde leveren met dit product in de sector”. We blijven doorbouwen met de alles-in-1 besteloplossing .We willen het systeem intelligenter maken… We willen een soort self-learning mechanisme maken die wat proactiever suggesties doet over prijzen en verkoop van producten, sluit Gerard Brouwer af.

Bron: Horecava , 31 maart 2022